عیب یابی اتوماسیون چیست

عیب یابی اتوماسیون صنعتی چیست؟

در اتوماسیون صنعتی ابتدا می بایست دسته بندی مطلوبی از انواع مشکلاتی که PLC را درگیر نموده و تحت تاثیر قرار می ‌دهد ایجاد شود. به صورت کلی می‌توان این مشکلات را به دو دسته زیر تقسیم بندی نمود :

اشکالاتی که موجب روشن شدن چراغ فالت CPU یا اجزای دیگر PLC می ‌شوند.
اشکالاتی که هیچ چراغ فالتی را روشن نمی کنند.
با اهمیت ترین فعالیت در عیب یابی شناخت محدوده عیب یا LOCALIZE کردن آن می باشد. در کار با PLC به منظور شناخت محدوده عیب به کارگیری از وسیله های نرم افزاری الزامی است.

 

 

نمایندگی ifm

 

پیشنهاد ‌های با اهمیتی که در این حوزه می ‌توان بع آن اشاره کرد عبارتند از :

شرایط را تغییر ندهید.
به‌ هیچ عنوان ابزارهای فیلد کابل و کانکتور‌های شبکه ترمینال ‌ها اتصالات و . . . را دست کاری ننمائید.
حتی اگر چراغ فالتی روی یک ماژول روشن بوده و حدس زده می‌ شود که اشکال مربوط به این ماژول می باشد مجدد توصیه می ‌شود که قبل از دستکاری کردن ماژول وضعیت و شرایط آن در نرم افزار بررسی شود.
به منظور شناخت محدوده اشکال در اولین گام کامپیوتر را به PLC متصل نموده و ابزار‌های نرم افزاری مورد استفاده واقع می شوند.

 

نمایندگی رسمی ifm

 

هنگامی که سیستم در حال فعالیت است بروز بعضی اشکالات می ‌تواند موجب توقف CPU و در نهایت توقف پروسه تحت کنترل گردد. در این شرایط چراغ‌ های فالت روی CPU روشن می شوند. اما از آنجا که این اشکالات متنوع بوده نمی ‌توان پیش بینی نمود که چه مشکلی امکان دارد ایجاد شده باشد.

در این شرایط بی آنکه بر مبنای حدسیات کاری انجام شود یا شرایط سیستم تغیرر کند. ضروری است قبل از هر اقدامی از طریق کامپیوتر که برنامه STEP7 روی آن نصب شده به PLC متصل شده و محتویات بافر CPU را مشاهده نمود.

به منظور یاد آوری اشاره می ‌شود که اطلاعات DIAGNOSTIC BUFFER در پنجره MODULE INFORMATION قابل دسترس بوده و این پنجره در منوی PLC برنامه STEP7 زیمنس حضور دارد.

 

 

محصولاتifm