سنسورهای مورد استفاده در اتوماسیون صنعتی

سنسور صنعتی چیست؟

سنسور (Sensor) که با نام های دیگری همچون آشکارساز (Detector) یا مبدل (Transducer)‌ نیز شناخته می شود، از وسایل الکترونیکی یا الکتریکی است. این تجهیز حساس الکترونیکی، تغییرات در موقعیت، دما، جابجایی، جریان الکتریکی و پارامترهای متعدد تجهیزات صنعتی را حس، اندازه گیری و تشخیص می دهد.

 

محصولاتifm

 

 انواع حسگرها

، مبدل‌ها و آشکارسازها در دسترس هستند، از جمله آنهایی که برای تشخیص حضور فیزیکی موادی مانند آتش، فلزات، وجود نشتی، سطوح، گاز و مواد شیمیایی هستند. تعداد کمی برای حس کردن ویژگی‌های فیزیکی و برخی دیگر برای تشخیص حرکت یا نزدیکی طراحی شده‌اند. فناوری های مختلفی برای دستیابی به این اهداف مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله القایی، مقاومت مغناطیسی، اولتراسونیک، نوری و خازنی.

علت منحصر به فرد بودن سنسورهای صنعتی، کاربردها و محیط هایی است که در آنها استفاده می شوند. آنها باید عملکرد عالی را در شرایط سخت و شدید، از جمله محیط های سخت و غیرقابل دسترس مانند دمای بسیار بالا یا بسیار پایین، ارتعاشات، رطوبت بالا و غیره ارائه دهند.

 

نمایندگی ifm

 

طبقه بندی سنسورها

در دنیای ابزار دقیق و کنترل فرآیند، ما سنسور را به عنوان وسیله ای تعریف می کنیم که تغییرات در خواص فیزیکی، الکتریکی یا شیمیایی را تشخیص می دهد و در پاسخ به آن تغییر خروجی الکتریکی تولید می کند.

سنسور دستگاهی است که پیشرفت‌ها را در مقادیر الکتریکی یا فیزیکی یا سایر کمیت‌ها شناسایی می‌کند و به‌گونه‌ای که بازدهی را به عنوان تأیید پیشرفت در کمیت ارائه می‌کند. به عبارت ساده، سنسورهای اتوماسیون صنعتی دستگاه های ورودی هستند که یک خروجی (سیگنال) را با توجه به یک کمیت فیزیکی خاص (ورودی) ارائه می دهند.

 

نمایندگی رسمی ifm

 

انواع مختلف سنسورها، تشکیل دهنده بخشی از زندگی روزمره در خانه و محل کار همه افراد هستند. احتمالاً روزی نیست که به نوعی تحت تأثیر یک سنسور قرار نگیرید.

در این مقاله، ما قصد داریم در مورد اینکه سنسور چیست، چه کاری می تواند انجام دهد و چگونه می توان از آن در کنترل فرآیند استفاده کرد صحبت کنیم. همچنین کاربردهای مختلف انواع سنسورهای مورد استفاده در اتوماسیون صنعتی را بررسی خواهیم کرد.