انواع سيستم های كنترل صنعتی

سیستم های کنترل فرآیند (PCS)

 

سیستم های کنترل فرآیند (Process Control Systems) دستگاه ها و تجهیزاتی هستند که مسئول نظارت و بهینه سازی فرآیند تولید هستند. PCS ها وظیفه آزمایش و عیب یابی سایر دستگاه ها در زنجیره تولید را دارند. در طول تولید، PCS ها داده ها را از فرآیندهای مختلف مانند اختلاط مواد، سرعت جریان مواد و غیره جمع آوری و رله می کنند. سیستم های کنترل فرآیند تضمین می کنند که فرآیندهای زنجیره تولید در محدوده های از پیش تعیین شده مورد نیاز عمل می کنند. رابط انسان و ماشین می تواند به عملکرد بهینه دست یابد، جایی که فرآیند تولید با استفاده از تجهیزات و سخت افزارهای مختلف تجزیه و تحلیل می شود. در همان زمان، اطلاعات (نتیجه) برای بررسی بیشتر به پرسنل انسانی ارسال می شود.

 

محصولاتifm

 

کنترل نظارتی و جمع آوری داده ها (SCADA)

 

 سیستمی نیست که بتواند کنترل کامل را ارائه دهد. درعوض، قابلیت های آن بر ارائه کنترل در سطح نظارت متمرکز است. سیستم‌های اسکادا از دستگاه‌هایی (به طور کلی کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی (PLC) یا سایر ماژول‌های سخت‌افزار تجاری) تشکیل شده‌اند که در مکان‌های مختلف توزیع شده‌اند. سیستم‌های اسکادا می‌توانند داده‌ها را جمع‌آوری و انتقال دهند و با یک رابط ماشین انسانی (HMI) که نظارت و کنترل متمرکزی را برای ورودی‌ها و خروجی‌های فرآیندی متعدد فراهم می‌کند، یکپارچه شوند.

 

 

نمایندگی ifm

 

سیستم کنترل توزیع شده (DCS)

 

 برای کنترل سیستم های تولیدی که در یک مکان یافت می شوند استفاده می شود. در یک DCS، یک نقطه تنظیم (setpoint) به کنترل کننده ارسال می شود که قادر است به شیرها یا حتی یک محرک دستور دهد به گونه ای عمل کنند که setpoint مورد نظر حفظ شود. داده‌های میدانی را می‌توان به عنوان مرجعی برای آینده ذخیره نمود، برای کنترل فرآیند ساده استفاده کرد، یا حتی برای استراتژی‌های کنترل پیشرفته با داده‌های بخش دیگری از کارخانه استفاده کرد.

 

نمایندگی رسمی ifm

 

پیاده سازی واقعی ICS

 

پیاده سازی یک محیط ICS اغلب ممکن است ترکیبی از DCS و SCADA باشد که در آن ویژگی های هر دو سیستم گنجانده شده است.