اصول طراحی pcb

آشنایی با ویژگی ‌های برد مدار چاپی

برد مدار چاپی برای ساخت تجهیزات مختلف در صنعت پزشکی، کامپیوترهای شخصی، اتومبیل ‌ها، سیستم ‌های مخابراتی، نظامی و دفاعی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. بنابراین جز قطعات بسیار مهم در صنعت هستند. مونتاژ قطعات pcb زمان بسیار کمتری نسبت به پنل ‌های معمولی به خود اختصاص می‌ دهد. علاوه بر این هر چه صفحه را تکان دهید، اجزای داخل آن حرکت نمی ‌کنند. یک ویژگی مهم دیگر هم این است که استفاده از برد مدار چاپی باعث از بین بردن نویز الکترونیکی می ‌شود.

 

 

محصولاتifm

 

اصول طراحی pcb

یکی از مهم ‌ترین قطعات در لوازم و وسایل الکترونیکی، Printed Circuit Board است. pcb یک برد مدار چاپی است که از چند لایه مس تشکیل شده تا قطعات الکترونیکی مانند خازن و دیود روی آن نصب شوند. مونتاژ برد smd یک عملیات بسیار مهم در ساخت مدار چاپی است زیرا کوچک ‌ترین اشتباهی می ‌تواند کارکرد آن را با مشکل روبرو کند. از مهم ترین نکات طراحی برد مدار چاپی می توان به جایگذاری صحیح قطعات الکترونیکی، تعیین زمین و مسیرهای لازم و رفع مشکل تولید حرارت اشاره نمود.

آگاهی از نکات طراحی برد مدار چاپی، در کیفیت نتیجه کار و جلوگیری از صرف زمان برای اصلاح آن بسیار تاثیر گذار است. قرار گرفتن قطعات الکترونیکی در جای مناسب، در نظر گرفتن تداخل و تشخیص مسیرهای صحیح برای سیگنال و زمین برد از موارد مهم هستند.

 

 

نمایندگی ifm

 

جایگذاری صحیح قطعات الکترونیکی

یکی از اصول طراحی pcb این است که به درستی بدانید هر قطعه ‌ای را کجا قرار دهید. برای این کار هم نیاز به علم دارید و هم هنری که در کمترین فضا، بیشترین بهره‌ وری را به وجود آورید. مساله مهم این است که نحوه جایگذاری قطعه‌ ها به طور مستقیم روی عملکرد برد تاثیر می‌ گذارد. بنابراین باید این را به شکل کاملا درست و اصولی انجام دهید.

 

در نظر گرفتن جهت مناسب قطعه ها در برد pcb

در طراحی و جایگذاری قطعات باید قطعه‌ های مشابه را در یک جهت قرار دهید. این کار کمک می ‌کند تا فرآیند لحیم‌کاری به درستی انجام شود.

 

 

نمایندگی رسمی ifm

 

سازمان‌ دهی درست اجزا

باید قطعات را مطابق قوانین طراحی مدار چاپی SMD ‌انجام دهید. در این روش حتما باید قطعه ‌های TH در لایه‌ های بالایی قرار داده شوند تا مراحل مونتاژ به درستی انجام شده و فضای کمتری را اشغال کنند