ارتباط در سیستم های ICS

دستگاه ها و ماژول های کنترل در سیستم های ICS اطلاعات را از طریق پروتکل های ارتباطی رله می کنند. چندین پروتکل ارتباطی از طریق محیط های مختلف ICS استفاده می شود. بیشتر این پروتکل ها برای اهداف خاصی مانند اتوماسیون فرآیند، اتوماسیون ساختمان، اتوماسیون سیستم های قدرت و بسیاری موارد دیگر طراحی شده اند.

 

محصولاتifm

 

پروتکل های ICS که معمولا یافت می شوند عبارتند از:

 

Process Field Bus (PROFIBUS)

 

از ارتباطات RTU به MTU، MTU به MTU و RTU به RTU در میدان استفاده می کند. دو نوع PROFIBUS وجود دارد: Profibus DP (تجهیزات جانبی غیرمتمرکز)، که برای کار با سنسورها و محرک ها از طریق یک کنترل کننده مرکزی استفاده می شود، و Profibus PA (اتوماسیون فرآیند)، که برای نظارت بر تجهیزات اندازه گیری از طریق یک سیستم کنترل فرآیند استفاده می شود.

 

نمایندگی ifm

 

پروتکل شبکه توزیع شده (DNP3)

 

یک پروتکل با سه لایه است که در لایه های پیوند داده، برنامه کاربردی و انتقال کار می کند. این پروتکل به طور گسترده در تصفیه خانه های برق و/یا آب و فاضلاب استفاده می شود.

 

مدباس (Modbus)

 

از زمان معرفی آن در سال 1979، Modbus یکی از قدیمی ترین پروتکل های ICS در نظر گرفته می شود. Modbus از ارتباطات سریال با PLC ها استفاده می کند و پروتکل ارتباطی واقعی در یک محیط ICS بوده است. دو نوع پیاده سازی Modbus وجود دارد: Serial Modbus – که از استاندارد کنترل پیوند داده سطح بالا (HDLC) برای انتقال داده استفاده می کند و Modbus-TCP – که از پشته پروتکل TCP/IP برای انتقال داده ها استفاده می کند.

 

نمایندگی رسمی ifm

 

ارتباطات پلتفرم باز (OPC)

 

مجموعه ای از استانداردها و مشخصات برای ارتباطات صنعتی است. مشخصات OPC مبتنی بر فناوری‌هایی است که توسط Microsoftبرای خانواده سیستم‌عامل Windows (OLE، COM، و DCOM) توسعه یافته است.

 

شبکه های اتوماسیون و کنترل ساختمان (BACnet)

 

یک پروتکل ارتباطی است که برای کنترل گرمایش، کنترل تهویه مطبوع (HVAC)، تنظیم نور، دسترسی ساختمان و تشخیص حریق طراحی شده است.

 

پروتکل صنعتی مشترک (CIP)

 

مجموعه ای از خدمات و پیام ها برای کنترل، امنیت، همگام سازی، پیکربندی، اطلاعات و غیره است. ICP را می توان در شبکه های اترنت و اینترنت ادغام کرد. CIP دارای تعدادی سازگاری است که ارتباطات و یکپارچه سازی را برای انواع مختلف شبکه ها فراهم می کند.

 

اترنت برای فناوری اتوماسیون کنترل (EtherCAT)

 

یک پروتکل ارتباطی منبع باز است که برای ادغام اترنت در محیط های صنعتی استفاده می شود. EtherCAT در برنامه های اتوماسیون با چرخه های به روز رسانی کوتاه (≤ 100μs) و با لرزش ≤ 1μs استفاده می شود.